brandsventure_bergen

Branding tips waar je direct mee kunt beginnen

Aan de slag met je branding, in dit blog verzamel ik branding tips waar je direct mee kunt beginnen!

5 acties waar je direct mee kunt starten

1. Zet meerdere kanalen in

De kracht van herhaling. Zorg dat je op de juiste plekken zichtbaar bent. En dan niet 1x, maar steeds opnieuw. Zo verover je een plekje in het brein van je klant. Wanneer de tijd rijp is, ben jij top-of-mind en zal ‘ie aan je denken. 

Gemiddeld moet iemand 7x je merk voorbij zien komen voordat hij of zij het onthoudt

Bonus tip: Plan je content vooraf in en werk crossmediaal. Zoals je op deze pagina al ziet kun je je TikTok video’s ook prima in je blogs gebruiken, maar ook delen in je Reels op Instagram. Werk vanuit een contentstrategie en pas de content vervolgens aan naar de wensen van het platform.  Heb je hier hulp bij nodig? Informeer even bij mij naar de content-dagen waarin je onder begeleiding zelf aan de slag gaat of naar het uitbesteden van de creatie + planning van je content. Dan zorgen we samen dat jij met je bedrijf crossmediaal kunt vlammen!

2. Check je design

Wanneer je op meerdere plekken zichtbaar bent, wil je natuurlijk wel dat mensen je bedrijf ook op iedere plek dezelfde boodschap achterlaat. Wanneer je merkbeleving overal hetzelfde is, versterk je het vertrouwen van je klant en maak je een professionele indruk. Gebruik overal dezelfde kleuren, profielfoto en/of logo. Hoe consistenter jij daarin bent, hoe eerder de klant denkt: ‘hee, dit herken ik! Dit heb ik eerder voorbij zien komen!’ Zo bemachtig jij sneller een plekje in het brein van je toekomstige klant.

Klanten verwachten van een professioneel bedrijf dat de merkbeleving op alle kanalen hetzelfde is

Bonus tip: Brand Design is bij uitstek dé manier om eruit te springen. Hier liggen veel kansen om jezelf te onderscheiden binnen je markt. Alleen al het bewust kiezen van een andere kleur dan je concullega’s kan je doen opvallen. Houd in je achterhoofd dat je keuzes in design aansluiten op het verhaal en de visie van je bedrijf. Probeer je niet te veel te laten verleiden tot de laatste trends ‘omdat die nu eenmaal populair is’, maar kijk of de kleuren je positionering versterken.

3. Bied klanten perspectief

Wanneer iemand bij bedrijf terecht komt en de klant kan zichzelf door jouw branding helemaal in zijn of haar nieuwe situatie inleven, dan zit je goed! Mensen kopen perspectief. Een product of dienst wordt aangeschaft omdat er een dieperliggende behoefte achter schuil gaat. Wanneer we naar de supermarkt gaan voor een gezonde maaltijd, doen we dat omdat we ons gezonder willen voelen of weten dat gezonde voeding ervoor zorgt dat we meer energie hebben. Denk maar aan kwark. Bomvol eiwitten, iets waar sporters veel baat bij hebben voor hun spierherstel. Dit wordt dan ook groots uitgelicht op de verpakkingen. Is het nieuw? Nee. Creeer je merkvoorkeur door het op de verpakking uit te lichten, omdat je weet dat je doelgroep dit belangrijk vindt? JA! Onderzoek eens welke behoefte je klanten hebben. Draagt je branding hier op dit moment aan bij? Door die behoefte concreet te maken en te verwerken in je branding, sta je zomaar een aantal streepjes voor. 

branding tips verkoop perspectief brandsventure

Voorbeeld ‘Boxed Water’: In de afbeelding hierboven zie je hier een mooi voorbeeld van. Water in een kartonnen verpakking. Beter voor het milieu omdat er geen plastic aan te pas komt. Door deze boodschap groot op de verpakking te zetten, wordt de consument in de aanschaf al beloont voor de keuze voor dit product. Met een voldaan gevoel rekent de consument het product af en is voorzien in de behoefte iets goed te doen voor de wereld. 

4. Check je boodschap

Branding bestaat dus voor een deel uit het uiterlijk van je bedrijf, maar achter dat uiterlijk gaat ook nog een innerlijke wereld schuil. Waar sta jij met je bedrijf voor? Wat vind je belangrijk? Welke boodschap wil jij overbrengen bij je klanten? Wanneer je nu naar je kanalen kijkt, vertel je dan overal dezelfde boodschap? 

Nike: Every body is an athlete

Nike is een sterk merk. Zowel in het merkuiterlijk, met de bekende ‘swoosh’ als merksymbool, maar ook met het merkinnerlijk. Nike heeft als onderliggende visie dat zij vinden dat ieder mens met een lichaam, zich een atleet mag voelen. De pay-off ‘Just do it’ sluit hier mooi op aan. Het versterk het gevoel van niet opgeven. Nike versterkt deze boodschap extra door bijvoorbeeld (top)sporters met een beperking te sponsoren. 

5. Voeg emotie toe aan je branding

Onze hersenen bestaan uit drie delen. We ‘denken’ vaak dat we onze keuzes heel goed overwegen. Dat we als mensen vooral rationeel handelen. En dat we mensen dus vooral inhoudelijk moeten overtuigen. Maar niets is minder waar. 

95% van onze keuzes maken we onbewust met ons limbisch brein

In dat limbisch brein worden onze emoties geregeld. Wanneer we dus ‘geraakt’ worden door iets, dan maakt dat emoties los en gaan we sneller de connectie aan. Het is de reden waarom grote bedrijven hun merk graag verbinden aan influencers of bekende mensen. We hebben als mens heel veel emoties. Waar je misschien eerst denkt aan blij of boos, kun je bijvoorbeeld ook ‘veilig’ als emotie inzetten in je branding. Automerk Volvo heeft dit plekje geclaimd in de automarkt. Grijp eerst terug op de dieperliggende behoefte van je klant en kijk dan eens welke emoties dit bij ze losmaakt wanneer het opgelost is, maar ook in de weg naar de oplossing toe. Pas jij al emotie toe in je branding? 

aditya-saxena-_mIXHvl_wzA-unsplash

Bonus tip: Positieve impact maakt verschil

De wereld een beetje beter maken met de verkoop van je producten of diensten? Positieve impact maken kan klein beginnen. Je kunt bijvoorbeeld een boom planten of schoon drinkwater doneren voor iedere verkoop. Maar je kunt duurzamere keuzes maken in je productieproces. Neem mensen mee op je missie en je zult zien dat mensen hier graag aan bijdragen!

Share this post

Meer lezen?
Je vindt hier de meest recente blogs:

© 2024 All Rights Reserved.

Gratis sterk merk check

Benieuwd naar de opties om jullie merk te vernieuwen en te versterken? Maak gebruik van de gratis sterk merk check.

Brandsventure, Merkstrategie & Rebranding
Verlengde Lageweg 19,1628 PM Hoorn
Noord-Holland, The Netherlands

KVK: 78458579

Cookieconsent met Real Cookie Banner