Jij en ik zijn allebei voorbestemd om ons volle potentieel te leven. Maar in praktijk blijkt dat vaak niet zo simpel als dat het klinkt. Het leven is niet voorspelbaar. Het laat zich niet controleren. En het enige moment dat we hebben is nu, vandaag. De toekomst bestaat (nog) niet – enkel in onze hoofden.
Als je veel uit het leven en je bedrijf wilt halen, heb je behoefte aan grip.
Veel ondernemers zoeken die grip in de vorm van resultaat. Liever zoek je die grip in sturing. Sturing geeft namelijk een gevoel van voorbestemd zijn en een hoge mate van voldoening, omdat je de juiste kant op navigeert. Met goede sturing kun je je content voelen met de kant die het op gaat, zonder dat je exact weet waar het heen gaat en welk resultaat het oplevert. Dat geeft rust en opent andere deuren dan wanneer je focust op resultaat. Een helder merk kompas helpt je sturen. En dat helpt om je leven naar volle potentieel te ontwikkelen én te leven.
Sturing versus resultaat
Dat betekent uiteraard niet dat er geen cijfers en doelstellingen nodig zijn. Natuurlijk wel. Je hebt immers omzet nodig om te kunnen investeren en zal input moeten leveren om ook output te krijgen. Maar er is wel een belangrijk verschil.
Cijfers/ doelstellingen zijn indicators van de tijdelijke situatie zoals deze nu is.
Deze meters zorgen daarmee automatisch ook voor een kort gevoel van geluk. Hiermee indexeer je slechts het beste resultaat van dat moment. Zodra je dit resultaat behaald, vervalt automatisch ook je gevoel van voldoening. Want als je dit kunt, kun je meer. Je grens verlegt en je doelstellingen veranderen.
De twee ‘ultieme’ doelstellingen die ik het meeste hoor zijn:
1. op persoonlijk vlak: financieel vrij zijn;
2. voor het bedrijf: de prijs van het product verhogen of de afzet opschroeven.
Bij beide doelstellingen geldt dat wanneer je deze behaald, jij jezelf opnieuw de vraag gaat stellen: wat wil ik nu eigenlijk?
Je boekt resultaat, maar voelt je in essentie nog steeds 'leeg'
Zelfs wanneer je de doelstellingen ruimschoots haalt, kun je je dus nog steeds ‘leeg’ of zelfs ‘onsuccesvol’ voelen. Ondanks dat je kneiterhard hebt gewerkt, fantastische resultaten behaald, blije klant hebt en ga zo maar door, ervaar je dan nog steeds het gevoel dat er iets mist.
'A lack of purpose'
Als je dat herkent, dan ben je niet de enige. In de fancy termen van deze dag, noemen we dat ook wel ‘a lack of purpose’. Je mist een hoger doel, dat voorbij gaat aan geld verdienen of targets halen.
Een helder, doch simpel kompas
Met een helder doch simpel kompas, die bestaat uit de essenties van jou als mens én die van je bedrijf, krijg je de tool in handen waarmee je vooruit kunt navigeren. Mét purpose. En precies daar help ik je graag bij.
Dit kompas bestaat uit een mix van jouw ervaringen vanuit het verleden, de resultaten van nu én – natuurlijk – jouw visie op de toekomst. Dit maakt mijn branding methode anders dan bij andere branding bureaus. Het is niet ontwikkeld om jou zoveel mogelijk geld te laten verdienen met je merk (dat is enkel een fantastisch resultaat ;-)) – maar om jou als mens en ondernemer te laten floreren.
Van binnen naar buiten
Daarom werk ik van binnen naar buiten en neem daar ook echt de tijd voor. We gaan terug naar je kern. Zoeken de ruimte op met behulp van de natuur. En brengen je essentie samen in een model waarmee je impact kunt maken, met de tool die jij nu al voor handen hebt: je prachtige onderneming!
Het effect van dit kompas is dat je gemakkelijker de gewenste kant op kunt blijven sturen – ook bij tegenslag of onverwachts succes. Vanuit het kompas kun je doelstellingen bepalen die hiermee in lijn liggen, maar nimmer het doel op zichzelf worden. Zo ga je sturen, zonder dat je de toekomst wilt ‘controleren’.
En daarmee wordt het weer leuk. Zal het leven je verrassen met prachtige kansen die ‘ineens’ op je pad komen, want jij straalt immers zelf ook krachtig uit welke kant je op gaat. Niet langer op de krampachtige ‘moeten’ manier die resultaatgericht zijn helaas wel vaak met zich meebrengt…
Jij gaat je ontwikkelen vanuit de puurste vorm van jezelf. Met als krachtige accelerator die je in staat stelt om op grote schaal impact te maken: je eigen bedrijf.
Destined to Discover. We zijn het allemaal, en ik help je graag op deze prachtige reis. Heb jij behoefte aan een kompas voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf?
Liefs,
Kirsten